A működési zavar nem csak időbe és pénzbe kerül, hanem jelentős biztonsági kockázatokat is okozhat. A következőkben megtudhatja, hogy a helytelen munkahelyi szervezés vagy az elégtelen tisztaság miért van gyakran közvetlen hatással az üzembiztonságra. Egy eredetileg Japánból érkezett rendszer segíthet: az úgynevezett 5S módszer. Megmutatjuk, hogyan üzenjen háborút a káosz ellen 5 egyszerű lépésben.
Ha a munkaeszközöket, szerszámokat vagy anyagokat nem tárolják elég áttekinthetően, a megfelelő tárgy keresése folyamatos időpocsékolássá válik. A munkafolyamat megszakad, és az alkalmazott nem produktív dolgokkal van elfoglalva a keresés idejére. Végül az erőforrások ilyen pazarlása nemcsak időbe, hanem pénzbe is kerül. Vészhelyzetben a keresési időnek sokkal súlyosabb következményei lehetnek. Például, ha egy alkalmazott megsérül vagy szivárgás történik. Ha nem ismert, hogy hol tárolják a felitató anyagokat, vagy nem található az elsősegély-készlet, a sürgősségi ellátás döntő percei elveszhetnek.
Tudta, hogy a szétszórt tárgyak a mindennapi munka során a sérülések egyik leggyakoribb okai? Nemcsak gyorsan botlásveszélyessé válnak, de néha elzárhatják a menekülési és mentési útvonalakat is. Ha hegyes vagy éles szélű tárgyak, például szögek vannak szétszórva, minden félrelépés fájdalmas élménnyé válik a munkavállaló számára. A körülöttük álló folyadékot tartalmazó tartályok egy figyelmetlen pillanatban felborulhatnak, és szivárgást okozhatnak. Míg az ártalmatlan folyadékok közvetlenül növelik a csúszásveszélyt, a veszélyes vegyszerek kiszivárgása jelentős egészségügyi és környezeti veszélyeket is okozhat.
A vállalati tisztaság a munkavédelemhez is lényegesen hozzájárul - sajnos negatív értelemben is. A szennyeződés nem különösebben észrevehető más szennyeződések mellett. És ugyanez a helyzet a szivárgással. Ha a napi használat során nem fordítanak kellő figyelmet a tisztaságra, a kiömlött folyadékok szó szerint háttérbe szorulhatnak. Például a szivárgó olajat nem veszik észre olyan gyorsan egy piszkos gépen, mint egy tiszta gépen. Legrosszabb esetben betegség is lehet a következménye, ha a munkahelyeket nem takarítják és tartják tisztán. Annak érdekében, hogy a láthatatlan, szivárgó folyadékokat is időben meg lehessen állítani, az innovatív SpillGuard® veszélyes anyag szivárgásra figyelmeztető rendszer segítségével észlelheti azokat, amely szivárgás esetén akusztikus és vizuális jelzést ad. Helyezze a SpillGuard®-ot, valamint a rendkívül nedvszívó DENSORB® veszélyesanyag-felitató anyagot egy nehezen hozzáférhető gép alá, hogy megkösse a szivárgó olajokat vagy más folyékony veszélyes anyagokat, és felhívja rájuk a figyelmet.
Az 5S módszer egy szisztematikus megközelítés, amellyel a vállalatban rendet és tisztaságot lehet kialakítani és fenntartani. Az 5S módszert a japán Toyotánál fejlesztették ki. A névadó 5S az alkalmazás során követett öt lépés első betűit jelenti. Az eredetiben ezek a japán Seiri, Seiton, Seiso, Seiktsu és Shitsuke kifejezések. Magyarra fordítva szétválogatásról, rendszerezésről, tisztántartásról, szabványosításról és önfegyelemről beszélünk.
Az 5S módszer jelentősen hozzájárulhat a munkahelyi balesetek kockázatának minimalizálásához az Ön cégénél. Mert a lépésről lépésre történő módszertan segít a munkahelyek szisztematikus vizsgálatában, és ezáltal az optimalizálási lehetőségek feltárásában. A strukturált módszertan értékes megközelítéseket kínálhat, különösen akkor, ha cégénél gyakoriak voltak munkahelyi balesetek a rendezetlen munkaterületek miatt.
**Gyakorlati tipp: **
A kezdetektől fogva vonja be alkalmazottait a folyamatba. Egyrészt továbbra is ők ismerik legjobban a munkahelyüket, és fontos információkkal szolgálhatnak a gyakori problémákról. Másrészt az érintett munkatársak korai bevonásával elősegíti az új intézkedések elfogadását – ez különösen fontos, ha a későbbiekben a folyamatos alkalmazásról és a folyamatban lévő fegyelemről van szó.
Szétválogatás, rendszerezés, tisztántartás, szabványosítás és önfegyelem – erre az 5 lépésre van szükség az 5S módszer sikeres alkalmazásához. A következőkben bemutatjuk az egyedi intézkedéseket és a megfelelő termékajánlásokat.
Az idő múlásával gyakran sok dolog felhalmozódik a munkahelyen – köztük sok olyan tárgy is, amelyre már nincs, vagy csak ritkán van szükség. Ezen kívül általában ott van az egyik-másik törött vagy használhatatlan eszköz. Ez a felesleges teher zavarossá teszi a munkahelyet és akadályozza a munkafolyamatokat. Az első lépés tehát az, hogy megszabaduljunk ezektől a felesleges tárgyaktól, és csak azt tartsuk a munkahelyen, amire valóban szükség van.
Mi kell a napi munkához és mire van szükség kevésbé?
Vannak olyan tárgyak a munkahelyen, amelyekre egyáltalán nincs szükség?
Szét lehet válogatni a dupla tárgyakat?
Vannak olyan használhatatlan vagy törött tárgyak, amelyek újrahasznosíthatók vagy megsemmisíthetők?
Gyakorlati tipp: A munkahelyen gyakran ideiglenesen tárolják a szemetet, mint például az üres konténereket, a már nem szükséges csomagolóanyagokat vagy a régen lejárt megőrzési idővel rendelkező dokumentumokat. Ehelyett biztosítson megfelelő gyűjtődobozokat egy központi helyen.
A szétválogatás után csak olyan tárgyak legyenek a munkahelyen, amelyek az adott tevékenységhez szükségesek. Ezek most állandó helyet kaptak. A következők érvényesek: Amiket gyakran használnak, azoknak könnyen elérhetőnek kell lenniük. A ritkábban használt eszközöket, anyagokat vagy kellékeket úgy tárolják, hogy szükség esetén elérhetőek legyenek, és nem akadályozzák a rendszeres munkafolyamatokat.
Az eszközök rögzített tárolási helyeket kapnak megfelelő címkézéssel vagy jelöléssel
A tárolási területeket a használat gyakoriságának megfelelően választják ki
Vegye figyelembe az anyagok felhasználási sorrendjét is a munkafolyamatok során
Az elhelyezésnél az ergonómiai szempontokat is figyelembe kell venni
Gyakorlati tipp: A termékek sokfélesége megkönnyíti a szerszámok, anyagok vagy berendezések szétválogatását és tárolását. Az irodai irattartóktól a csavarokig és szögekig a műhelyben - anyagtároló szekrényeinket különféle felszerelési változatokkal optimalizáltuk különböző célokra. Az alapkivitelbe beépített zárak megakadályozzák a lopást és az illetéktelen hozzáférést. A polcrendszerek helytakarékos tárolást tesznek lehetővé optimális hozzáférhetőséggel. Rugalmas összedugható kialakításuknak köszönhetően változtathatóan bővíthetők és szétválaszthatók. Ez különösen akkor hasznos, ha egy raktárt gyakran átépítenek, vagy a tárolási igények folyamatosan változnak. A tárolódobozok segítik a nyomon követést és az apró alkatrészek könnyű elérhetőségét is.
Annak érdekében, hogy gyorsan megtalálja az elsősegélynyújtó készletet vagy a szivárgáshoz megfelelő felitató anyagot, vészhelyzeti készleteit rögzített, ismert helyen kell tartania. A DENIOS webáruházában ehhez is talál megfelelő termékeket.
A munkahely rendszeres tisztítását nem csak higiéniai okokból kell elvégezni. Gyakorlatilag a karbantartási ciklusok egyidejűleg integrálhatók ebbe a munkalépésbe. Ily módon a munkaeszközök, gépek a tisztítás során a hibákkal együtt "egy kalap alatt" ellenőrizhetőek. Ez nemcsak tiszta és kellemes munkakörnyezetet biztosít, hanem hosszú távon csökkenti a munkabalesetek és a műszaki hibák kockázatát is.
Határozzon meg rögzített ciklusokat a munkaterületek tisztításához
Azonosítsa és szüntesse meg a szennyezés okait
A munkaeszközök működőképessége a tisztítással egyidejűleg ellenőrizhető
Gyakorlati-tipp: A gazdaságos anyaghasználat a tisztítás során védi a környezetet és a pénztárcáját. A FALCON szórófejes- és nedvesítő kannákkal a tisztítószerek különösen pontosan adagolhatók. Például nagyon gazdaságos a folyadék adagolása egy nedvesítő kannából, mivel a maradék folyadék az itatólemezről közvetlenül visszafolynak a tartályba. Használjon speciális ipari tisztítórongyot. Ezek használat után kimoshatók és újra felhasználhatók.
Amint egy munkaterületet felállítottak és megszerveztek, vegye át az Ön által kidolgozott besorolási sémát az összes azonos típusú munkaterületre és gyártósorra. Így nemcsak optimálisan van megszervezve minden munkaterület, hanem a szabványosítás megkönnyíti a vállalaton belüli munkaterület váltást és az új alkalmazottak betanítását is.
A kidolgozott rendszerező sémát át tudja venni hasonló munkaterületekre
Határozzon meg szabványokat a munkaterület megszervezésére, a takarítási ciklusokra, valamint a hozzájuk tartozó felelősségekre, és rögzítse azokat
Gyakorlati tipp: A munkaszervezés legyen érthető, követhető és elérhető minden munkavállaló számára. Útmutatóként a szervezeti elveket, a tisztítási ciklusokat és a felelősségeket rögzítheti a dokumentációban. Fali konzolokkal, átlátszó táblákkal és információs táblákkal aztán felakaszthatja az előirányzott helyekre.
A munkaterület most optimálisan van megszervezve – most már csak arról kell gondoskodnia, hogy ez így is maradjon. Hogy néhány hét múlva ne tűnjön olyan kaotikusnak, mint korábban, az új rendszabályoknak szokássá kell válniuk. Ezt gyakran könnyebb mondani, mint megtenni. Mert ahhoz, hogy a rend tartósan működjön a vállalatnál, mindenkinek össze kell fognia. Ezért ne tekintse az 5S módszert egyszeri projektnek, hanem hagyja, hogy állandó rutinná váljon.
Az új szervezeti szabályokat és elveket integrálja a kezelési útmutatóba
Végezzen rendszeres képzéseket
A kisebb jutalmak is hasznosak lehetnek a rendtartási rutin betartásáért
Különösen fontos: A vezetőknek aktívan kell példát mutatniuk az új rendszer betartásával!
Befejezésül csak annyit kell mondani: felkészülés a káoszraa, vigyázz, rajt!
Az ezen az oldalon található szakmai információkat gondosan, legjobb tudásunk és meggyőződésünk szerint állítottuk össze. A DENIOS GmbH mindazonáltal semmiféle garanciát vagy felelősséget nem vállal, legyen az akár szerződéses, kártérítéses, akár bármilyen más módon, az aktualitás, a teljesség és a helytállóság szempontjából - sem az olvasóval, sem harmadik féllel szemben. Az információ és a tartalom saját vagy harmadik fél céljaira történő felhasználása ezért saját felelősségére történik. A helyi és a jelenleg hatályos jogszabályok betartandóak.
Hívjon minket, küldjön e-mailt: info@denios.hu, vagy töltse ki az űrlapot, és mi a lehető leghamarabb válaszolunk Önnek.
Használja ki a Blue Week Akciónk 12%-os kedvezményét 2024 december 3-ig, amely majdnem minden termékünkre érvényes!